Sesiuni pilot anti-discriminare, după model elvețian, pentru elevii din Tecuci

COMUNICAT DE PRESĂ
26 noiembrie, Tecuci – Experți din cadrul Asociației Semper Musica au susținut luna aceasta două sesiuni pilot adresate elevilor Colegiului Național “Calistrat Hogaș” cu privire la efectele discriminării asupra grupurilor vulnerabile, influența stereotipurilor în relația cu aceste grupuri și modul în care acestea pot fi combătute.

Sesiunile pilot fac parte din cadrul proiectului „Learning from the best”, inițiativă implementată de Asociația Semper Musica în parteneriat cu Asociația ABQ Bern din Elveția, și sunt bazate pe instrumente de educație nonformală elvețiene pe care echipa Asociației Semper Musica le-a putut înțelege în urma unei vizite de studiu în Elveția ce s-a desfășurat în luna iunie a acestui an.

Pilotarea activității în România vine din nevoia evaluării modului în care instrumentele elvețiene pot fi adaptate și folosite în contextul social actual, acesta fiind motivul pentru care sunt organizate doar un număr de 2 sesiuni la nivelul fiecărui liceu inclus în proiect. Structura sesiunii cuprinde prezentarea de informații despre stereotipuri și etichetare, discriminare și efecte, dar și jocuri prin care echipa încearcă evaluarea percepției tinerilor asupra celor mai discriminate grupuri din România. Sesiunea durează 50 de minute și se încheie prin prezentarea a 2 povești reale ale unor persoane care aparțin grupurilor vulnerabile și care au trecut prin mai multe situații de stigmatizare, marginalizare sau etichetare.

 „Dincolo de sesiunea în sine, dezvoltată plecând de la modelele elvețiene, este interesant de aflat și modul în care tinerii înțeleg efectul discriminării și cum ar reacționa dacă ar afla de mâine că al lor coleg de bancă este infectat cu HIV sau are o altă orientare sexuală. În cazul situației ipotetice cu coleg infectat cu HIV, marea majoritate a celor 60 de elevi chestionați a menționat că i-ar fi frică de acesta ca nu cumva să se infecteze, că mai are puțin de trăit sau că s-a infectat de la contacte sexuale multiple. Pornind de la lipsa de informație legată de căile de transmitere pentru virusul HIV, este clar că se ajunge la marginalizarea și stigmatizarea unui tânăr cu HIV, poate chiar și scoaterea lui din sistem.

Așa cum menționează și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în ultimul lor studiu cu privire la nivelul de discriminare din România, motivele pentru care românii discriminează sunt legate de lipsa educației, a informației și faptul că efectiv nu le pasă de ceilalți. Și atunci, de aici și prezența acestei sesiuni în licee. Dacă părinții nu își fac treaba până la capăt, atunci cineva trebuie să își asume lucrul acesta,nu? În acest caz, aceștia suntem noi!”, a concluzionat Alexandru Gheorghiu, preşedinte Semper Musica. 

Proiectul „Learning from the best: a Swiss-Romanian cooperation project” este o inițiativă prin care Asociația Semper Musica, prin vizite de studiu în Elveția găzduite de Asociația ABQ Berna, își va dezvolta capacitatea de a implementa un management intern mai eficient, de a-și diversifica sursele de finanțare, îmbunătăți instrumentele financiare, de a atrage sprijinul comunității pentru proiectele desfășurate, dar și de a-și dezvolta un model de sesiune adresată liceenilor care să aducă în discuție problematica discriminării.

Proiectul este cofinanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției elvețiene pentru Uniunea Europeana extinsă.

Acest comunicat nu reflectă neapărat poziția oficială a guvernului elvețian. Responsabilitatea pentru conținutul acestuia este asumată în întregime de Asociația Semper Musica.

Pentru informații suplimentare:
Alexandru Gheorghiu
Coordonator proiect „Learning from the best”
office@sempermusica.org

Scroll Up